Pressmeddelande: Danscentrum får ny organisation och ny ordförande

2013-06-11

Hellen Smitterberg är vald till ny ordförande för Danscentrum Riks. Vi är glada att ha
hittat en person med stark kompetens och engagemang inom både konstnärliga och
kulturpolitiska frågor.

Hon kommer senast från arrangörssidan med erfarenhet av att följa och stödja dansare och koreografer i deras konstnärskap. Hellen Smitterberg var konstnärlig ledare och chef för gästspelsscenen Pustervik i Göteborg under 7 år och fortsatte under 2012 på Stora Teatern dit verksamheten flyttades. Innan dess arbetade hon bl.a. på Riksteatern. Samtida dans har haft stor plats i hennes programläggning tillsammans med teater, cirkus, musik och debatt. Pustervik blev en av landets viktiga scener för dans, deltog som egen part i Dansnät Sverige, höll residens för koreografer, drev festivaler och en utbildning i hiphop och feminism. Plattformar för möten mellan internationella och nationella gäster skapades.

Vi välkomnar Hellen Smitterberg in i Danscentrums styrelse. Övriga ledamöter som valdes under Danscentrums kongress den 19/5 är: Rasmus Ölme, koreograf och doktorand vid DOCH, ordförande Danscentrum Stockholm. Jeanette Langert, koreograf, ny ordförande i Danscentrum Väst. Fiona Björling, professor emeritus i slaviska språk vid Lunds Universitet, ordförande Danscentrum Syd samt Rebecca Tornberg Öhman, pedagog, dansare, koreograf, ny vice ordförande Danscentrum Norr.

För mer information:
Lollo Moberg, verksamhetskoordinator