Rosa löften

Dansaren Marianne Kjærsund har sedan 2008 bjudit upp publiken i MHS helaftonssolo Rosa löften. Rosa löften har sin utgångspunkt i ett undersökande av kropp, identitet och samtida dans i relation till dansbandskulturen och dess musik. Verket är en fortsättning på Bättre folk (2006), där det föddes en lust att utveckla en av de fiktiva karaktärerna och placera den i en ny social danskontext.

Processen bygger på att samtidigt förhålla sig både emotionell och analytisk till dansbandsmusikens texter och sammanhang; att för en solokropp skapa rörelseprinciper och en kroppslig värdegrund för foxtrotten och buggens kinestetiska funktion. Verkets estetik och form försöker iscensätta den fysiska och känslomässiga kontaktyta som den sociala dansen och dansbandsmusiken skapar utrymme för.

Rosa löften är en timmes romantisk värderingsövning och en känslomässig svängom som inte lämnar någon oberörd.

Koncept/Koreografi Malin Hellkvist Sellén 

Dans Marianne Kjærsund

Kostym Lena Lindgren

Scenografi/Ljusdesign Erik Westerlund   

Mask Marina Ritvall   

Musik Niklas Swanberg och dansband

Producent Anne Koutonen   

Produktion Malin Hellkvist Sellén

Rosa löften  producerades med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Framtidens kultur, Stockholms stad och Stockholms läns landsting i samproduktion med Norrlandsoperan.

DET RÖR PÅ SIG

Dansinitiativet presenterar DET RÖR PÅ SIG

I DET RÖR PÅ SIG sveps publiken in i en spännande match men utan tävlingsmomentet. Vi möts av motgångar, spänning och framgång, utmaningar och förväntningar. Det är en berättelse om vänskap, kamp och försoning. Där två karaktärer, nr 11 och nr 99, möter varandra, sig själva och sin publik. 

DET RÖR PÅ SIG är inspirerad av mellanstadiebarns bild av hur de rör på sig i sin vardag. Swipeande möter fotboll, pianospelande och en promenad. Träningar möter läxläsning. Förberedelser möter förflyttningar och känslor och nr 11 och nr 99 gestaltar både laganda och individuell styrka. Med fart och fläkt kastas vi mellan vinst och förlust.

Medverkande:
Jenny Schinkler & Linn Lindström

Konstnärligt team:
Idé: Erika Pekula Pettersson & Marie Wårell
Koncept och koreografi: Erika Pekula Pettersson i nära samverkan med dansarna 
Musik: David Björkén 
Kostym och scenografi: Lotta Lampa

Ljusdesign: Calle Mårtensson

Teknisk samordning: Alex Jovic
Producent: Hanna Lundqvist

Kommunikation: Sandra Byström
Verksamhetschef: Marie Wårell

Föreställningen går bra att spela i sporthall om rätt elförutsättningar finns.

Till föreställningen följer en lärarhandledning med vars syfte är att på ett lättsamt sätt introducera föreställningen samt att vara ett verktyg för lärare och pedagoger att leda ett gemensamt samtal kring barnens och ungdomarnas upplevelse och erfarenhet av föreställningen.

Publikröster om föreställningen: 

”Jag tyckte den nådde fram fint till eleverna bland annat för att den använde sig av den miljön som eleverna är vana vid;  i Sportsammanhang.”

”En härlig och fin föreställning med cool teknik. Det jag uppskattade mest var humorn, genomtänkt och kul.”

”När kulturen möter sporten – en produktion med extra allt gällande effekter – en häftig dansupplevelse som måste ses!”

” Vi hade en väldigt bra och rolig upplevelse under föreställningen DET RÖR PÅ SIG. Eleverna uppskattade verkligen framträdandet och pratar redan om att de vill se fler föreställningar. Jag tror det var jättebra att de fick komma så nära dansarna och uppträdandet när de satt på golvet, de var så glada när dansarna gjorde high fives med dem. Ljus, ljud och effekter med exempelvis röken var också något som eleverna pratade mycket om efter att vi gick tillbaka till skolan.”

 

Med stöd av Luleå kommun, Kulturrådet, Region Norrbotten & Sparbanken Nord

 

 

Nattskift

Hon har Nattskift 
i textilfabriken
men jag
ska hämta henne.

 

En är fast i ekorrhjulets eviga snurr, medan en annan är på att att rädda henne därifrån. Eller är det hennes inre röst som ropar med allt starkare kraft om att hitta den vilda naturen inom sig. 

Med poesi satt i rörelse är Nattskift är en saga om att bli hel och hitta sin inre skaparkraft. 

Drifted – About Carrying

En soloperformance i bärandets praktik. Dansaren lyfter, bär, balanserar, stödjer, lutar och staplar drivved. Långsamt. Rörelserna är vardagliga men upphöjda över det vardagliga. Bärandets symbolik är stark och vacker. Drivveden sliten och nött med en resande historia. Att bära upp utan att styra eller hålla fast. Moderskapets aspekter, eller kanske helt enkelt att vara vuxen.

Verket pågår i upp till tre timmar och gör sig bäst i situationer där publiken har möjlighet att röra sig fritt. T ex öppna offentliga platser såsom torg, foajéer, bygdegårdar, museer. Gärna utomhus. Verket framförs helt i tystnad och kräver ingen teknik.

Läs recensionen från premiären i Östersund 9/9 här:

https://www.ltz.se/2023-09-11/dans-med-drivved-langsam-motstandshandling-i-folkmyllret

Verket är producerat med stöd av Konstnärsnämnden.

where the dust settles – kortversion

Med stor skicklighet, medvetenhet och tydlighet. Högt tempo och kraftfulla rörelser. En dansare och en musiker på scenen. Dovt ljus, lysrör, Damm.

Röra upp damm. Röra upp skeenden och saker i livet. Riva upp känslor. Om dammet aldrig får lägga sig riskerar vi att fastna i samma mönster. Where the dust settles kan handla om att låta dammet lägga sig, få syn på sig själv och modet att våga förändra. 

Det handlar om människorna. Det handlar alltid om människorna. 

När dammet lagt sig…

Den här versionen av vår egenproduktion where the dust settles är kortare än fullversionen samt mindre till ytan, vilket gör den lättare att arrangera för de som endast har tillgång till mindre lokaler. Den turnerar med en musiker och en dansare och lämpar sig för event då den är 15 minuter lång, flexibel och lätt att passa in i ett större sammanhang.

På scen:  Linn Lindström och David Björkén Koreograf: Fabian Wixe
Danskonstnärer: Nerea Gurrutxaga och Linn Lindström
Kompositör & musiker: David Björkén 
Ljusdesign: Calle Mårtensson.                                                                Kostym: Ina Andersson 
Producent/Koordinator: Hanna Lundqvist

Målgrupp: Från 12 år
Längd: 15 min

Med stöd av Luleå kommun, Kulturrådet, Sparbanken Nord och Region Norrbotten

Folk – dans och turer om figurer

En fartfylld, humoristisk och interaktiv dansföreställning baserad på den hyllade barnboken Folk – främlingar och vänner nån du kanske känner av Emma och Lisen Adbåge och grammisvinnande musikalbumet Folk – dikt och toner om personer av Britta Persson.

Dansföreställningen är baserad på färger och former från illustrationer samt text och dikter i kombination med valda delar från musikalbumet. Texterna har lyfts från pappret och bildernas stämningar har blivit rörelser.

Människa och kundvagn möts i en ömsint tryckare, hejarklacken skanderar innehållet i en upphittad inköpslista, en trehövdad kroppsmaskin bygger en kärleksförklaring till mage, röv och händer.

Välkommen att ta del av dramatisk vardagspoesi, en hyllning till det stora och det lilla i livet och en filosofistund mellan publik och dansare!

 

Läsfrämjande dans:
Med dans som metod vill vi med flera olika ingångar i litteraturens magiska värld bidra till intresse för ord och böcker. Vi hoppas att ”Folk – dans och turer om figurer” ska kunna erbjuda en väg in till litteraturens och musikens värld med målet att uppmuntra läsande, språkglädje och kulturutövande hos barn.

Workshop: 
Workshopen erbjuds både i anslutning till föreställningen och separat. I den berör vi tillsammans med eleverna bokens tema från flera olika håll; de är aktivt deltagande utifrån koncept som boken, musiken och dansföreställningen innehåller och skapar även egna arbeten genom dans, bild, musik och dikt. Eleverna får läsa boken, lyssna på och sjunga till musiken samt prova på rörelser från föreställningen.
 

Vi skräddarsyr gärna ett upplägg baserat på behov och önskemål. Workshopens längd går också att anpassa. 

Funktionsanpassning:
I och med att vi är dansare med pedagogisk utbildning som har erfarenhet och kompetens kring att möta människor med olika funktionsvariationer, anpassar vi föreställningens interaktiva moment samt innehållet i workshopen efter dessa. 

Blöt

Vatten skvätter! Vatten skvalpar! Vatten svämmar över!
Hoppa i vattenpölar, bada i havet eller springa ut i
sommarregnet. Vatten är en outtömlig källa till lekglädje och
livskraft, från den minsta droppe till det största hav.

Utrustad i regnkläder tar dansaren Emelie med publiken på en
resa där kroppen får vara med i upplevelsen och utforskandet
av vattnets många fantastiska kvaliteter.

Välkommen till en dansföreställning där det är helt okej att bli
blöt!

El diablo es mujer

 Ett Djävulens sändebud. Genom historien stigmatiserad och torterad. I rakt nedstigande led från en förvisad Eva via inkvisitionens avrättade häxa till dagens horstämplade våldtäktssofer.

​El Diablo es Mujer är ett danskonstverk som genom Contemporary Dance avser att dekonstruera demoniseringen av kvinnan. Tre kvinnliga dansare i samexistens befinner sig i ett gränsland där de förkroppsligar El diablo, Djävulen.

Dansarnas hud transformeras från den av ett väsen till ett annat; en främmande hud som utgör del av ett cykliskt habitat som genom verkets minimalistiska formspråk ger utrymmer för kontemplation.

El diablo es extranjero

 
“Skuld-mätaren” indikerar att invandrare har kommit för att stjäla våra jobb och ”faro-mätaren” blinkar rött” (Eduardo Galeano, Espejos. 2008)

Människor har migrerat sedan början av vår historia men samtidigt har gränserna vuxit. Om allt rör sig, om allt förändras, om gränserna omvandlas. Vem är den verkliga utlänningen då? Är det jag? Är det du? Vi skapar den här föreställningen utifrån tre frågor: vad innebär hemma? Vad innebär det att återvända hem? Vad innebär det att vara utlänning? Vi kommer att utforska dessa frågor tillsammans med invandrare från olika länder och publiken.

El Diablo es extranjero är ett samarbete med Other Side Company från Frankrike och var skapat under den Internationella dansresidens i Östersund arrangeras av Konstnärsnämnden tillsammans med Estrad Norr.

Mikro Makro

Från minsta dammtuss till drömmar och galaxer. I Mikro Makro blir världens underverk synliga i smått och stort. Danskompaniet Nomodaco skapar med enkla medel ett magiskt rum där barn och vuxna kan häpna över livet och världsalltet tillsammans. 

 

I ögonhöjd med sin publik och med en lekfull nyfikenhet undersöker de två dansande och sjungande karaktärerna hur perspektiven kan förändras och hur det mesta hänger ihop, när man tänker efter. Rätt vad det är ryms jordklotet i en glaskula, medan frågan ”vad är större än….” blir en tankeraket ut i kosmos.

 

Mikro Makro är en lika mysig som svindlande föreställning med många tankefrön att ta med sig hem, till förskolan eller skolan. Vad är mindre än minst, vad är större än störst och hur kan vi ta hand om alla skatter i våra fickor och i världen utanför?

 

”Nomodacos barnföreställning leker listigt med skala och proportioner, mellan de små och verkligt stora frågorna.”

Sara Meidell i Västerbottens-Kuriren